بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی و نکاتی که باید درباره آن بدانید

استفاده از بازاریابی ایمیلی می تواند یک راه خوب برای ارتقا محصولات و خدمات آنلاین و همچنین ایجاد انگیزه برای خرید مشتری باشد. بازاریابی از طریق ایمیل نوعی بازاریابی است که می توانید با استفاده از آن به مشتریان موجود در لیست خود ایمیل بزنید و آنها را از محصولات جدید، تخفیف ها و سایر خدمات مطلع کنید. همچنین می توانید از این طریق فروش پیوسته تری داشته باشید و موفق شوید مخاطبان را با مرور زمان در مورد ارزش برند و کسب و کار خود آگاه کنید و یا آنها را به یک مشتری وفادار و همیشگی تبدیل نمایید.

اگر می خواهید کسب و کار خود را رشد دهید یا محصولی را بفروشید بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از محبوب ترین و موثرترین ابزارهای تبلیغاتی برای جذب مخاطب است. در این مطلب ما در مورد چگونگی انجام ایمیل مارکتینگ و استفاده از ایمیل های تبلیغاتی بحث خواهیم کرد و امیدواریم مطالعه ی آن بتواند به شما در جذب مخاطب و افزایش فروش کمک کند.

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی یک روش بازاریابی قدرتمند، مستقیم و آنلاین است که در آن از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب و کار شما استفاده می شود. در این روش می توانید با ادغام روش های مختلف بازاریابی به صورت هر چه بیشتر با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید.

تاریخچه مختصری از بازاریابی ایمیلی

اولین ایمیل در سال 1971 توسط مهندس کامپیوتر به نام ری تاملینسون ارسال شد. پیامی که وی ارسال کرد فقط یک رشته اعداد و حروف بود اما این آغاز دوره جدیدی در حوزه ارتباطات بود. علاوه بر این بد نیست بدانید تاملینسون آن شخصی بود که استفاده از نماد “@” را در آدرس های ایمیل آغاز کرد.

در سال 1978 ، یک مدیر بازاریابی در Digital Equipment Corp به نام Gary Thuerk از این روش جدید ارتباط مستقیم استفاده کرد تا اولین ایمیل تجاری را ارسال کند و به این وسیله به مردم در مورد یک محصول جدید اطلاع رسانی کند. لیست ایمیل های او فقط 400 آدرس داشت اما فروشی که این سبک از بازاریابی برای او به همراه داشت حدود 13 میلیون دلار بود.

در دهه 90 میلادی اینترنت به صورت عمومی در دسترس همه قرار گرفت. نحوه ارتباط مردم با یکدیگر شروع به تغییرات چشمگیری کرد و بازاریاب ها دریافتند که بازاریابی ایمیلی می تواند راهی موثر برای تبلیغات باشد.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی

مزایای بازاریابی ایمیلی

از آنجایی که ایمیل مخاطب را به انجام یک کار ترغیب می کند پس از مدتی بازاریابی ایمیلی به یک ابزار محبوب تبلیغات تبدیل شد. یک ایمیل در صندوق ورودی قرار می گیرد و تا زمانی که خوانده یا حذف شود از دید مخاطب خارج نمی شود در نتیجه یک روش موثر و مقرون بصرفه برای بازاریابی محسوب می شود.

بازاریابی ایمیلی می تواند به شما کمک کند از طریق ایمیل با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و همچنین آنها به وبلاگ، رسانه های اجتماعی یا هرجای دیگری که دوست دارید افراد از آن بازدید کنند، راهنمایی کنید. حتی می توانید ایمیل های خود را دسته بندی کرده و با استفاده از اطلاعات جمعیتی کاربران را هدف قرار دهید. با استفاده از این امکان موفق خواهید شد پیام های شخصی تری را برای مخاطبان خود ارسال کنید.

تهیه لیست بازاریابی ایمیلی

نکته ی مهمی که باید در بازاریابی ایمیلی مد نظر داشته باشید تهیه یک لیست خوب و کارآمد از آدرس ایمیل افرادی است که مشتریان بالقوه ی شما محسوب می شوند. با در نظر گرفتن نکات زیر می توانید یک لیست خوب پربازده را برای بازاریابی ایمیلی خود تهیه کنید.

به لیست ایمیل های عمومی اعتماد نکنید

یکی از بهترین روش هایی که می توانید در تهیه لیست بازاریابی ایمیلی از آن استفاده کنید، درخواست ثبت ایمیل از مشتریان هنگام اولین خرید است. اگر یک فروشگاه آنلاین هستید میتوانید در ازای ثبت ایمیل یک تخفیف به کاربر خود بدهید و اگر یک فروشگاه حضوری هستید می توانید از مشتریان بخواهید در خبرنامه ی ایمیلی شما عضو شوند تا از جدیدترین محصولات و تخفیف ها به سرعت مطلع شوند. با انجام این کارها شما موفق شده اید یک لیست از مشتریانی که تمایل زیادی به ارتباط و خرید از شما دارند تهیه کنید.

به مخاطب حق انتخاب بدهید

برای اینکه آدرس ایمیل شخصی را وارد لیست خود کنید بهتر است حتما از او کسب اجازه کنید. اینکه به مخاطب حق انتخاب بدهید باعث می شود با رضایت بیشتری ایمیل های تبلیغاتی شما را دنبال کند. در نتیجه میزان خطا و ایمیل های ارسال شده بدون نتیجه ی شما به شکل چشم گیری کاهش پیدا خواهد کرد.

از بازاریابی ایمیلی برای برقراری تعامل استفاده کنید

سعی کنید علاوه بر اطلاع رسانی با مخاطب خود از طریق ارسال ایمیل ارتباط بگیرید. ارسال پیام تبریک تولد یا نظرسنجی های مرتبط در مورد کیفیت محصولات می تواند روش های خوبی برای تعامل با مخاطب و تثبیت خود در ذهن او باشد. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار باید در دسترس مخاطب خود باشید و یقینا اگر مدت زیادی دیده نشوید مخاطب شما را فراموش خواهد کرد.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی

در ارسال ایمیل زیاده روی نکنید

درست است که در قسمت قبل تاکید کردیم نباید زمان زیادی را بدون برقراری ارتباط با مخاطب بگذرانید اما باید در نظر داشته باشید که یک فرد با در اختیار گذاشتن ایمیلش به شما اعتماد کرده است. بهتر است در فواصل مرتب و منطقی ایمیل ارسال کنید زیرا اگر در انجام این کار زیاده روی کنید ممکن است نتیجه ی معکوس داشته باشد و مخاطب پیام های شما را به عنوان مزاحم شناسایی کرده و در دسته ی ایمیل های اسپم قرار دهد.

نظرات کاربران